سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ضرورت برنامه ریزی شهری(1)

 

ضرورت برنامه ریزی شهری(1)

ازآنجائی که امر برنامه ریزی یک فرایند مستمر و مداوم در جهت رسیدن به نیازها وهدفهای متعالی زندگی انسان می باشد. این هدفها بیشتردرایجاد وانتظام فعالیتهای انسان و طبیعت دررابطه با همدیگرعمل می کنند بنابراین میتوان گفت برنامه ریزی سابقه طولانی در تاریخ پرفراز و نشیب انسان دارد. برنامه ریزی انسانهای  نخستین در جابجائی از غارها به  دشتهای  حاصلخیز و تغییر معیشت  خود از شکار به زراعت  و  کشاورزی  خود  دال بر برنامه ریزی  دارد.

برنامه ریزی های دوران  قدیم  به  صورت  ذاتی  و ساده ، ولی  در دوران  معاصر، خصوصا بعد از انقلاب  صنعتی و به  صدا در آمدن  چرخهای  آهنی  در شهرهای  انگلستان، برنامه ریزی  شکل  پیچیده و خاصی به خود  گرفت تا جائی که با توسعه پدیده ماشینیسم و تقاضا برای نیروی کارجهت چرخاندن این انقلاب تاریخی،موجی از نیروی کار واردصحنه صنعت شدند.

 این امواج انسانی در رابطه با صنعتی شدن شهرهای انگلستان موجب پیامدهای پیچیده تری شدند که آثار و تبعات آن دامنگیر بیشتر شهرهای جهان در گذشته و حال گردید که البته اثرات تکان دهنده ان در کشورهای جهان سوم قابل توجه می باشد.

مهاجرت نیروی انسانی فعال از روستاهای کوچک وکم درآمد به طرف شهرهای مختلف جهان به خصوص شهرهای جهان سوم، اثرات منفی بسیاری بر رشد و توسعه شهرهائی که قبل از آن دارای رشد طبیعی جمعیت بودن بر جای گذاشت.

این بحث ادامه دارد...